Giriş
Zippo Üretim Şirketinin hikâyesi, onun insanlarının hikâyesidir. Kurucusu George G. Blaisdell’den birçok Zippo çalışanına, müşterisine ve koleksiyonerlerine kadar, şirketin zengin tarihinde hayati rol oynayanların hikâyesidir. Onların sadakati ve adanmışlığı, Zippo’yu Amerika’nın en büyük ve en bilindik simgelerinden birine dönüştürmüştür.
1930'lar
Zippo’nun hikâyesi, Bradford, Pennsylvania’da Bradford Golf Kulübü’nde 1930ların başlarında başlamıştır. Blaisdell, bir arkadaşının, biçimsiz ve Avusturya yapımı bir çakmağı kullanmaya çalışırken tuhaf biçimde çabalamasını izlemiştir. Blaisdell, benzersiz deliğinden dolayı çakmağın rüzgârda bile iyi çalıştığını ancak görüntüsünün ve tasarımının pratik ve etkisiz olduğunu fark etmiştir. Çakmağın çalışması için iki elin kullanılması gerekmektedir ve ince metal yüzeyinde kolaylıkla çukurlar oluşmaktadır. 1932’nin sonlarında Blaisdell, Avusturya menşeli bu çakmağı yeniden yapılandırmaya karar vermiştir. Ufak dikdörtgen bir kılıf yapıp, bir menteşeyle kapak eklemiştir. Alevi koruyan delik tasarımını muhafaza etmiştir. Sonuç olarak ortaya tek elle kolaylıkla çalıştırılabilen çekici bir çakmak çıkmıştır. “Zippo”’nun isim babası Blaisdell’dir. “Zipper (Fermuar)” kelimesi kulağına hoş geldiği için bunun çeşitli kombinasyonlarını denedikten sonra, “modern” bir tınısı olduğunu düşündüğü “Zippo” kelimesinde karar kılmıştır.
1935 REPLİKA ÇAKMAKLARIMIZDAN BİRİNİ EDİNİN
Yeni çakmakların her biri 1.95$’a satılmıştır ve Blaisdell’in, artık meşhur olan, “Ya çalışır ya da biz ücretsiz olarak tamir ederiz™” mottolu koşulsuz ömür boyu garantisiyle desteklenmektedir. Orijinal Zippo patenti için 17 Mayıs 1934 tarihinde başvuruda bulunulmuş ve 2032695 no’lu patent 3 Mart 1936 tarihinde verilmiştir. 1933 yılında üretilen ilk Zippo çakmak, Bradford’taki Zippo/Kılıf Müzesi’nde sergilenmektedir.
1930’ların ortasında Bradford’taki Kendall Arıtma Şirketi 500 Zippo çakmak siparişi vermiştir. Bu çakmakların, Zippo tarafından üretilen ilk şirket tanıtımlı çakmaklar olduğu düşünülmektedir ve son derece değerli koleksiyon parçalarıdır.
1940'lar
II. Dünya Savaşı’nın Zippo üzerindeki etkisi çok büyük olmuştur. Amerika’nın 1941 yılında savaşa girmesiyle, Zippo, çakmakların tüketici piyasaları için üretimini durdurmuş ve üretiminin tamamını Amerikan ordusuna adamıştır. Bu girişim, çelik kılıflı Siyah çatlak görünümlü Zippo çakmağın üretimini beraberinde getirmiştir. Milyonlarca Amerikan askerinin çakmağı savaş alanına beraberinde götürmesi, Zippo’nun tüm dünyada bir Amerikan simgesi olarak algılanmasında çok büyük rol oynamıştır. Orduya yapılan tedarik, tesis için tam kapasite çalışmasıyla sonuçlanmış ve Zippo’nun mali açıdan güçlü ve istikrarlı bir şirkete dönüşmesini sağlamıştır.
1941 SİYAH ÇATLAK/ÇITIRTILI GÖRÜNÜMLÜ REPLİKA ÇAKMAKLARIMIZDAN BİRİNİ EDİNİN
SATIN AL
1945 yılında savaşın sona ermesiyle Zippo, çakmakların barış içindeki Amerika’ya satışına geri dönmüş ve tüketici piyasası için çakmaklar üretmeye başlamıştır. Gönülden girişimci olan Blaisdell, Zippo çakmak gibi gözüken bir arabayla yola çıkmaya karar verince, 1947 yılında Zippo Araba doğmuştur.
1950'ler
1 Ağustos 1950’de Zippo, 2517191 no’lu ikinci patentini çıkarmıştır. Zippo çakmağının tasarımı, çok ufak değişiklikler dışında temel özelliklerini koruyarak günümüze kadar gelmiştir.
1950’lerin ortasından itibaren, tarih kodları her Zippo çakmağın tabanına mühürlenmeye başlanmıştır. İlk başlarda bunun amacı kalite kontrolüdür ancak kodlar, koleksiyoncular için çok değerli bir araç haline gelmiştir.
1956’da Zippo İnce çakmağı piyasaya çıkararak çok büyük bir dönüm noktasına imza atmıştır. Zippo çakmağın biraz daha ufak versiyonu olan bu çakmak, kadınların ilgisini çekmek üzere tasarlanmış olsa da, şaşırtıcı biçimde erkeklerden de yoğun ilgi görmüştür.
1960'lar
1960’ların konser izleyicileri, favori sanatçılarını selamlamak için konserlerde Zippo çakmaklarını yakıp havaya kaldırmaya başlamışlardır. Bu hareket daha sonra “Zippo Anı” adıyla anılmaya başlanmıştır.
Zippo, 1962 yılında, çakmak olmayan ilk ürününü üretmiştir. Cep boyu çelik mezuranın veya diğer adıyla “şerit metrenin“ tasarımı ünlü çakmağa benzemektedir. 1960’lardan itibaren diğer ürünler Zippo ürün çeşitleri arasına katılmış veya arasından çıkartılmıştır. Anahtarlıklar, kâğıt-kalem setleri ve ZipLight cep feneri de dâhil olmak üzere bu ürünlerin birçoğu en başta tanıtım amacıyla üretilmiştir.
1970'ler
Blaisdell 3 Ekim 1978 tarihinde hayatını kaybetmiştir. Yalnızca Zippo çakmağını icat etmesiyle değil, cömertliği ve iyi kalpliliği ile de tanınmaktadır. Vefatının ardından kızları Harriett B. Wick ve Sarah B. Dorn işi devralmıştır.
Zippo, 1970’lerde dünya piyasalarına açılmaya başlamıştır.
1980'ler
1980’lerde, Blaisdell’in kızları ve onların çocukları da dâhil olmak üzere Blaisdell ailesinin altı üyesi şirketin sahibi konumuna gelmiştir.
1990'lar
Zippo, 1993 yılında W.R. Case and Sons Cutlery Şirketi’ni satın almıştır. Case’in zengin mirası 1889 yılında kurulduğunda başlamıştır. Şirket 1905 yılında Bradford’a taşınmıştır. Case, geleneksel katlanır cep çakıları ve sabit ağızlı spor bıçaklar da dâhil olmak üzere birinci kalite el yapımı bıçakları, anı ve koleksiyon amacıyla sınırlı sayıda üretmektedir. Zippo/Kılıf Müzesi Temmuz 1997’de açılmıştır. 15.000 ayak karelik tesisin içinde bir mağaza ve müze bulunmaktadır. Ziyaretçilerin tamir sürecini izleyebildikleri Zippo Repair Kliniği’ne de ev sahipliği yapmaktadır.
Zippo/Case Müzesi Temmuz 1997’de açılmıştır. 15.000 ayak karelik tesisin içinde bir mağaza ve müze bulunmaktadır. Ziyaretçilerin tamir sürecini izleyebildikleri Zippo Repair Kliniği’ne de ev sahipliği yapmaktadır.
2000'ler
2002 sonbaharında Zippo, Zippo çakmağının şeklinin marka tescilini yaptırmıştır. Bu, markayı, sahte ürünlerden korumak için atılmış önemli bir adımdır.
Yine 2000’lerin başlarında Zippo; yeniden doldurulabilir çok amaçlı çakmak Zippo MPL® 'i, ilk kez piyasaya çıkarmıştır.
ÇOK AMAÇLI ÇAKMAKLARIMIZDAN BİRİNİ EDİNİN
2010'lar
Şubat 2010’da Zippo Ronson Consumer Products Company marka çakmakları ve benzini almıştır.
2010’da şirket, tamamı metal el ısıtıcılarının tanıtımını yaparak, Zippo açık hava ürünlerini piyasaya sürmüştür. El ısıtıcısı için Zippo birinci kalite çakmak likidi kullanılmaktadır ve piyasadaki tüm ürünlere kıyasla daha uzun süre sabit ısı sağlayan bir üründür.
Zippo’nun, dünya pazarlarında, özellikle Hindistan ve Çin’de sürekli olarak büyümesinin yanı sıra yurt içindeki güçlü satış rakamları 2011 ve 2012 yıllarında rekor satış rakamlarına ulaşmasını sağlamıştır.
2011 yılında Zippo Outdoor ürün seçkisi büyüyerek, acil durum ateş başlatma kiti ve esnek boyunlu pratik çakmağı da içermiştir.
2012 yılında, 80. yıldönümünde Zippo üretimi, 500. milyonuncu çakmak sınırını aşmıştır.
Yine 2012 yılında Zippo/Kılıf Müzesi, Zippo markasını daha iyi yansıtacak şekilde yeniden modellenmiştir. Yeni modern tasarımı; deri ve tuğla gibi zengin ve sağlam dokuların ve vintage sanat eserleri ve yaşamın içinden fotoğrafların bir araya gelmesinden oluşmaktadır.
Zippo, 2013 yılında, sağlam Zippo marka kamp aletleri ve aksesuarları serisini piyasaya çıkarmıştır.
GÜNÜMÜZ
Bugün Blaisdell’in torunu George B. Duke, Zippo’nun tek sahibi ve Zippo Yönetim Kurulu Başkanı’dır. Mark Paup Şirketin Başkanı ve CEO’sudur.
Zippo’nun çok çeşitli ürün seçkileri büyümeye devam etmektedir ve şu anda çakmak aksesuarları, ve şu anda çok amaçlı çakmaklar, erkek ve kadın parfümleri, yaşamtarzı aksesuarları, gözlük, outdoor meraklılarına yönelik ürünleri içermektedir.
Tüm dünyada birçok Zippo koleksiyoncusu vardır. Onların markaya olan bağlılığı ve adanmışlığı benzersizdir. Zippo koleksiyoncu kulüpleri, koleksiyon deneyimini zenginleştirmek için, yıl boyunca tüm dünyada toplantılar ve diğer etkinlikleri gerçekleştirmektedir.
Tüm dünyada şirketler, reklam ve tanıtım amacıyla Zippo çakmakları kullanmaya devam etmektedir. “Reklam amaçlı” bu çakmaklar, koleksiyoncuların favorileri arasında olmaya devam etmektedir.
Koleksiyonculuğun üzerindeki en büyük etkilerden biri muhtemelen, Zippo’nun popüler kültür, Hollywood, Broadway ve müzik endüstrisiyle olan bağlantılarıdır. Zippo çakmak yıllar boyunca 2000’den fazla filmde, oyunda ve televizyon şovunda görülmüştür. Zippo çakmaklar, “I Love Lucy” “The X-Men” ve“Hairspray – the Musical” gibi çok çeşitli prodüksiyonda “boy göstermiştir”. Bu prodüksiyonlarda çakmak genellikle kilit unsurdur; hikâyeyi ilerletmek veya karakterin kişiliğini ya da tasvir edilen dönemi yansıtmak için kullanılmaktadır. Ünlü Zippo “klik” sesi şarkılarda kullanılmıştır ve çakmaklar; albüm kapaklarında, rock sanatçılarının bedenlerinde dövme deseni olarak ve Rolling Stone fotoğraf çekimlerinde kullanılmıştır.
Çoğu ürünün basit bir biçimde kullanılıp atıldığı veya sınırlı süre garantiyle satıldığı bir dünyada Zippo, meşhur yaşam boyu garantisi desteğine devam etmektedir. 84 yıldan uzun süredir hiç kimse, çakmağın yaşı veya durumu ne olursa olsun, Zippo çakmağın mekanik tamiri için tek bir sent ödememiştir. Çakmak, Amerikan kültürünün içine işlemiştir ve sağlamlık ve güvenilirlik konusunda küresel bir simgedir.